Результати роботи скинути у вигляді фотознімку: Viber 0955461087 або електронна пошта tanybabina1970@gmail.com

Увага!!!!!!!! Нові уроки розташовані у верхні йчастині надрукованих матеріалів

      20.01.21             Урок №27

Відомості про...

Оксиген

Кисень

Хімічний символ   - О

Аr (О) = 16

Валентність  - ІІ

Розташування в ПС: порядковий номер – 8, 2 2 період, VІ група

Будова атома: Оксиген містить 8 протонів і 8 електронів

Проста речовина, неметал

         Хімічна формула  - О2

Мr (О2) = 32

Компонент повітря

Невелика кількість кисню  розчинена у природній воді

 Оксиген.  Хімічний елемент Оксиген можна з повним правом назвати всюдисущим.  Чому ж? Спробуємо розібратися. Якби ми вигукнули: «Оксиген!», ехо пішло б звідусіль: з – під землі, бо пісок, глина, багато гірських порід і мінералів містять Оксиген; з морів та річок, бо він входить до складу молекули води; з повітря ( чому?), бо 1/5 об’єму повітря – це проста речовина кисень, молекула якої утворена двома атомами Оксигену. Навіть у живих організмах багато Оксигену.

     Кисень. Про роль кисню в природі написані тисячі книг. Усі живі організми дихають киснем  і в безкисневій атмосфері просто не можливе життя. Лише деякі мікроорганізми – анаеробні бактерії, живуть без кисню. Без кисню неможливий процес горіння.

Запитання до учнів:                                                                                      Згадайте з уроків біології,природознавства, завдяки якому процесу кисень відновлюється в атмосфері?   (процес фотосинтезу)

6 СО2 + 6 Н2О → С6Н12О6 + 6 О2

Самостійна робота з підручником                                                         

 Прочитайте розділ «Фізичні властивості кисню»  і заповніть таблицю

Фізичні властивості кисню

Агрегатний стан - 

Запах  -

Смак  -

Колір

Температура перетворення кисню на рідину  -

Температура перетворення кисню на тверді сині кристали  -

Важчий чи легший за повітря –

Розчинність у воді  -

Хімічний диктант:

І. Вставте пропущені слова так, щоб вираз став завершеним.

      1. Прості речовини поділяються на _____________ і ____________.

      2. Ядро атома Оксигену містить 8 ______________ і 8 __________.

      3. Кисень – проста речовина, утворена елементом _____________.

      4. Оксиген утворює  просту речовину: ______.

   ІІ. Поставте знак «+», якщо  твердження правильне, і знак «-», якщо хибне.

1.Кисень – типовий метал _________.

2.Відносна молекулярна маса кисню – 16 ______________.

3.Хімічна формула кисню – О3 _______________.

ІІІ. Доповніть речення, вставивши слова «Оксиген», «кисень».

1.Найбільший вміст ____________ в гірських породах і мінералах.

2.У воді розчинений __________________.

3.В акваріумі риби дихають _______________, розчиненим у воді.

4.До складу молекули води входить                             .                                                 

Д/з опрацювати пар.16 завд. 124,126 письмово переглянути дане відео              https://www.youtube.com/watch?v=Mp9bxVapBJ0

12.01. 2021                          Урок № 25

тема                     Закон збереження маси

Д/з вибрати 10 рівняннь із запропонованих урівняти рівняння і довести що ліва і права частина рівні

 P + O2 → P2O5

Na + Br2 → NaBr

Ba + O2 → BaO  

H2 + S → H2S

Al + Cl2 → AlCl3

Al + Br2 → AlBr3

Al + O2 → Al2O3

Cu + O2 → CuO

б) Zn + O2 → ZnO

Zn + Cl2 → ZnCl2

H2O → H+ O2

K + Cl2 → KCl

Cl2 → FeCl

3K + І2 → KІ

Li + O2 → Li2O

Al + Br2 → AlBr3

в) Mg + O2 → MgO

Cu + S → CuS

CaCO3 → CaO + CO2

Mg + HCl → MgCl2 + H2

Fe2O3 + Al → Al2O3 + Fe

Na + S → Na2S

Al + S → Al2S3

Na + O2 → Na2O

Результати роботи скинути у вигляді фотознімку: Viber 0955461087 або електронна пошта tanybabina1970@gmail.com

Код для входу tquvtcw

 

20.05.2020                         Урок №50

 

Тема: Контрольна робота № 2 з теми «Вода»

І варіант

І рівень (по 0,5 бала)

Завдання  з вибором однієї правильної відповіді

1.     Позначте  правильне твердження: розчин-це:

     А   хімічна сполука;

     Б  однорідна система двох або кількох компонентів;

     В   механічна суміш;     Г   суміш елементів.

2.   Вкажіть назву розчину, у якому дана речовина за певної температури більше не розчиняється:

А ненасиченим;   Б насиченим;  

В концентрованим; Г розбавленим.

      3.     Визначте відносну молекулярну масу води

          А   20;     Б 18;     В   17;     Г  16.  

4.   Вкажіть тип хімічного зв’язку у молекулі води:

       А.  ковалентний;   Б. металічний;   В.  водневий;   Г. йонний

5. У результаті розкладу води утворюються гази у співвідношенні:

    А. 2VН2 :1VO2    Б. 2VН2 :2VO2  В. 1VН2 :2VO2   Г. 1VН2 :1VO2

6.   Вкажіть воду, що містить найменше домішок:

     А дощова;   Б   річкова;   В  джерельна;   Г  дистильована

ІІ рівень ( 1 бал)

Завдання на встановлення відповідності

7. Встановіть відповідність між реагентами і продуктами реакції?

А   Li+H2O→                      1 Ca(OH)2

Б   C+ H2O→                      2 LiOH

В  SO3+ H2O                   3 CO2+H2

Г   CaO+ H2O→                    4 2LiOH+ H2

                                              5 H2SO4

8.   Встановіть відповідність між назвою солі та її формулою:

А  мідний купорос;                1 Na2SO4∙10H2O;

Б   гіпс;                                    2 CuSO4∙5H2O;

В   залізний купорос;              3 FeSO4 ∙7H2O;

Г   глауберова сіль.                 4 CaSO4∙2H2O;

                                                   5 Na2CO3∙10H2O.

9. Встановіть відповідність між назвою розчину і його якісною характеристикою:

    А  розведений;   

     Б  насичений;   

     В  концентрований;   

      Г ненасичений.

1 відносно малий вміст розчиненої речовини;

2 в якому за певної t˚дана речовина ще може розчинятись;

3 відносно високий вміст розчиненої речовини;

4 в якому за певної t˚ дана речовина не може розчинятися;

5  в якому за певної  t˚ речовини більше, ніж у насиченому розчині.

ІІІ рівень (1,5 бала)

10. До води масою 114г додали ZnCI2 масою 6г. Яка масова частка цинк хлориду в утвореному розчині?

11. Яку масу прісної води треба додати до морської води, щоб зменшити масову частку солі в ній у 2 рази?

IV рівень (3бали)

12. В якій кількості води слід розчинити 125г кристалогідрату MgSO4∙7H2O, щоб отримати насичений розчин, якщо розчинність MgSO4 – 35,5г на 100г води?

 

ІІ варіант

І рівень (по 0,5 бала)

Завдання  з вибором однієї правильної відповіді

12.   Позначте  формулу води

         А   Н2О2;        Б   Н2О;        В  НО;        Г   НО2.

2.Виберіть систему, в якій частинки розчиненої речовини затримуються паперовим фільтром:

  А колоїдний розчин;   Б істинний розчин;  В суспензія;  Г емульсія

    3.   Вкажіть масову частку води в організмі ссавців:

       А   50%;   Б   70%;   В   90%;   Г   80%.  

4. Вкажіть, до якого процесу належить процес розчинення:

 А хімічного;   Б фізичного;   В  механічного;   Г  фізико-хімічного.

5. Вкажіть речовину, яка практично не розчиняється в воді:

       А   КNО3           Б   LiOH             В   NaCI              Г   AgCI

6.   Виберіть характеристику, за якою розчини відрізняються від механічних сумішей:

  А змінний склад;   Б тепловий ефект при утворенні;  

В агрегатний стан;   Г  можливість виділення компонентів фізичними методами.

ІІ рівень ( 1 бал)

Завдання на встановлення відповідності

7.Встановіть відповідність між терміном і його значенням:

А  гомогенна система, що складається з кількох речовин;

Б  компонент, якого в системі більше;

В  компонент, якого в системі менше;

Г  завись, у якій частинки однієї рідини розподілені в іншій рідині.

1 розчинена речовина;

2 розчин;

3 розчинник;

4 суспензія;

5 емульсія.

8.   Встановіть відповідність:

А   розчинні речовини;   Б   практично нерозчинні;  

1) цукор;   2) AgCI;   3) Cu(OH)2;   4) CaCO3;  5) AI2(SO4)3; 6) HCI.

Завдання на встановлення послідовності

9. Визначте послідовність очищення води на водоочисних станціях:

 А фільтрування;   Б відстоювання;   В перегонка;   Г хлорування.

ІІІ рівень (1,5 бала)

10.  До води масою 165гдодали КCI масою 35г. Яка масова частка калій хлориду у утвореному розчині?

11.  Як зміниться масова частка (у %) солі в розчині, якщо до 200г розчину додати 300г води?

IV рівень (3бали)

12. Яка маса води потрібна для розчинення при 30˚С 250г амоній хлориду, якщо його розчинність за цієї температури дорівнює 41,4г у 100г води?

 

ІІІ. Домашнє завдання.

Повторити класифікацію хімічних елементів і речовин.

 

 

 

05.05.2021                Урок №49

тема Підготовка до контрольної роботи

 

I рівень

1. Опишіть фізичні властивості води.

2. Яка суміш є розчином?

а) Крейда + вода;

б) цукор + вода;

в) масло + вода.

3. Що означає вираз «масова частка солі в розчині 20 %»?

II рівень

4. Масове відношення в молекулі води:

а) 2 : 1;

б) 1 : 16;

в) 1 : 8.

5. Складіть рівняння реакцій:

а) CaO H2

б) SO3H2

в) P2O5 + H2

6. Для засолювання огірків приготували 5 кг 6 % розчину кухонної солі. Які маси солі й води потрібні для приготування цього розчину?

III рівень

7. Складіть рівняння розкладу води. Складіть рівняння сполучення за участі води.

8. Обчисліть масу води в 300 г 60 % розчину соди.

9. Наведіть приклади фізичних і хімічних явищ за участі води.

IV рівень

10. У вас є суміш: залізні ошурки, пісок, сіль. Складіть план розподілення цієї суміші. Чи потрібна вам для цього вода? Яку роль вона виконує? На якому етапі розподілення у вас буде розчин? Як називається така суміш? Чи зможете ви визначити масову частку солі в цьому розчині? Як це зробити?

11. Яку роль відіграє вода в пожежогасінні?

 

28.04.2021                     Урок №48

Тема. Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах 

      Важлива роль в охороні гідроресурсів від забруднення належить очисним спорудам. Очисні споруди бувають різних типів залежно від основного способу знешкодження нечистот:

1.при механічному способі очищення нерозчинні домішки видаляють через систему відстійників і різних пасток (відстоювання, фільтрування);

2.сутність хімічного методу полягає у внесенні хімічного реагенту, який вступає в реакцію з розчинними і нерозчинними речовинами, що забруднюють воду, і сприяє їх випаданню в осад у відстійниках, звідки ті видаляються механічним шляхом;

3.фізичний метод — це кип’ятіння води, обробка ультрафіолетовими променями, застосування ультрафіолетових хвиль та гама-випромінювання тощо;

4.найрозповсюдженішими методами знезаражування води на водоочисних станціях до сьогодні залишаються хлорування та озонування;

5.при очищенні побутових стоків найкращі результати дає біологічний метод: для мінералізації органічних забруднень використовуються і процеси життєдіяльності мікроорганізмів;

6.для очищення промислових стоків застосовують електролітичний спосіб: пропускають електричний струм, що призводить до випадання більшості речовин в осад.

Cклад і смак природної води в різних куточках нашої країни різний. Це залежить від хімічного складу ґрунту і порід через які проходить вода. Природні води містять хлориди, сульфати, гідрокарбонати кальцію, магнію та інші домішки. Вода що містить йони кальцію та магнію, називається твердою. Чим вищий їх вміст в природній воді (вода, що пройшла через вапняні гірські породи і ґрунти), тим більша її твердість. Вода в якій немає цих йонів або зовсім мало називається м’якою. Тверда вода непридатна для застосування у техніці та побуті. Внаслідок використання твердої води у парових котлах їх стінки вкриваються шаром накипу, що містить кальцій та магній карбонати, а також інші солі. Накип уповільнює нагрівання води, призводить до збільшення витрат палива, прискорює зношування стінок котлів. У твердій воді мило погано милиться, не дає піни, тому що солі магнію та кальцію утворюють з милом нерозчинні сполуки, погано розварюються м’ясо, овочі, крупи, заварюється чай.

 Розрізняють тимчасову (карбонатну), постійну, кальцієву, магнієву і загальну твердість води.

Твердість води, обумовлену наявністю магній та кальцій гідрокарбонатів, називають тимчасовою, а наявністю кальцій та магній сульфатів і хлоридів - постійною.

Кальцієва твердість води обумовлена наявністю у воді солей кальцію, а магнієва - солей магнію.

Сумарну кальцієву та магнієву твердість води називають загальною.

У технологічних процесах для пом’якшення води використовують дистиляцію, а також хімічні методи, які забезпечують виведення йонів кальцію та магнію з води у вигляді нерозчинних солей.

тимчасову твердість усувають додаванням вапняної води Са(ОН)2.

Са(ОН)2 + Са (НС03)2 = 2СаС03 + 2Н20

     Під час цієї реакції йони кальцію виводяться з розчину у вигляді нерозчинного кальцій карбонату СаС03.

     Для подальшого пом’якшення води використовують катіонний обмін.

Катіони - це тверді речовини, нерозинні у воді, до складу яких входять рухливі катіони натрію, що можуть обмінюватися на катіони зовнішнього середовища кальцію чи магнію. Під час пропускання води через колонку з катіонітами йони кальцію та магнію затримуються в ньому, а йони натрію переходять з катіоніту у воду.

    Тимчасову твердість можна усунути також кип’ятінням, додаванням натрій гідроксиду NaOH або натрій карбонату Nа2С03.

    А постійну твердість - додаванням натрій фосфату Nа3Р04  чи натрій карбонату Nа2С03.

    У домашніх умовах відомий такий спосіб видалення накипу - за допомогою питної соди, або натрій гідрокарбонату, NаНСОз, і оцтової есенції. Для цього в посуд наливають гарячу воду, доводять її до кипіння і розчиняють у ній питну соду (з розрахунку 2-2,5 столової ложки на 1 л води). Виготовлений розчин питної соди продовжують кип’ятити протягом ще 20-25 хвилин. Суть цього процесу виражається в розкладі натрій гідрогенкарбонату при кип’ятінні, утворюючи натрій карбонат, вуглекислий газ і воду.

   Кальцій сульфат, що входить до складу накипу, перетворюється на кальцій карбонат:

2NаНСОз= Nа2С03+Н20+СО2

Nа2С03+СаS04= Nа2S04 +СаС03

    Після цього розчин з продуктами реакції зливають і знову наповнюють посуд водою, в яку добавляють оцтову есенцію (півсклянки на 4 л води) або харчовий оцет. Вміст посуду знову кип’ятять протягом 20 хв.

 

    Ще в побуті для видалення тонкого шару накипу застосовують промите лушпиння сирої картоплі, яке кип’ятять у воді до розм’якшення накипу. Після цього продукти реакції знімають щіткою або дерев’яною паличкою, а посуд споліскують чистою водою.

04.05.2020                      Урок №47

Тема. Проблема чистої води. охорона водойм від забруднення.

«Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення.

Найпоширеніша сполука водню в природі — його оксид, тобто вода Н20. У тому чи іншому вигляді вона є всюди. Вода заповнює западини земної поверхні, утворюючи океани й моря. Величезними масами снігу й льоду вона покриває полярні країни і вершини високих гір її невидима пара завжди є в повітрі. Перетворюючись у найдрібніші крапельки, вона утворює хмари, з яких випадають дощі та сніг, що насичують водою грунт і живлять струмки й річки. Просочуючись крізь грунт, вода розчиняє деякі його складові час­тини й захоплює найдрібніші нерозчинні тверді частинки.

Живі істоти на 2/3 складаються з води. Багато її в соковитих плодах та коренях рослин. Наприклад, у плодах кавунів та огірків міститься до 90 % води. В організмі ссавців її масова частка становить близько 70 %, у риб — 80 %, у медуз — 97 %. Більшість тканин та органів людини в ос­новному складаються з води.

 Космонавти неодноразово відзначали, що з космосу Земля має блакитний колір з відносно невеликими ділянками суходолу. Блакитна планета? Мабуть, лише її тон­ка оболонка? Якщо всю воду рівномірно розподілити по поверхні земної кулі, то утвориться плівка завтовшки мен­ше ніж 3 км. Не так уже й багато води в загальному об’ємі планети! Основну частину, тобто 97,75 %, водного потенці­алу складають солоні води океанів і морів. 2,25 % — це прісна вода, половину якої «законсервовано» у вигляді гігантських крижаних шапок Антарктиди, Арктики та Грен­ландії, льодовиків гір та підземних вод у товщі земної кори. Зазвичай говорять про повну гармо­нію первісного суспільства з природою. Навряд чи із цим можна безперечно погодитися. Не можна забувати, що гармонія передба­чає рівність, а її не було: людина залишалася рабом природи, по­вністю залежним від неї. Суспільство, що розвивається, перестало задовольняти вогнище первісної людини. Почали виникати вироб­ництва металів, скла, мила, гончарних виробів, фарб і хліба. Тут уже використовують набір хімічних реакцій, у результаті яких в атмосферу викидається цілий букет газоподібних забруднювачів: оксиди Карбону, Сульфуру й Нітрогену, пари металів, серед яких, наприклад, і такі шкідливі, як ртуть. Воду забруднюють відхода­ми фарбувальних виробництв і комунально-побутовими стоками. Втручання людини у природу змінює якісний склад води, причина чого — забруднення водойм промис­ловими відходами, добривами, отрутохі­мікатами. Найбільш розповсюдженими речовинами, що забруднюють воду, зокрема Світовий океан, є складові на­фтопродуктів, феноли, солі важких металічних елементів, синтетичні поверхнево-активні речовини, мінеральні доб­рива. З 1986 р. в Україні до оцінки якості забруднень, крім хімічного, фізичного, теплового та біологічного, додалося ще й радіоактивне. Якісна вода стає предметом експорту: населення Гон­конгу отримує її по спеціальному трубопроводу з Китаю; на привозній воді живе й країна Алжир. Тож досить висо­кою стає її ціна.Рушійною силою є Сонце. Майже чверть усієї сонячної енергії ви­трачається на випаровування води з поверхні водойм. Приблизно 2/3 ат­мосферної води повертається у вигляді опадів знову у Світовий океан, а 1/3 випадає на сушу. Це вода поповнює льодовики, ріки, озера. У свою чергу, поверхневі води знову стікають в моря й океани. Вода, що зволо­жує ґрунт, всмоктується корінням рослин. Разом з водою рослин одер­жують розчинні поживні речовини. Рослини випаровують воду, і вона надходить в атмосферу. І все повторюється знову. Колообіг води — ви­нятково важливий процес. Він забезпечує сушу прісною водою, яка постійно оновлюється. Заміна води в річках відбувається в середньому 30 разів на рік. Волога, яка міститься в ґрунті, оновлюється за рік. Води проточних озер змінюються за десятки років, а непроточних — за 200- 300 років. Наведені дані дають уявлення про те, як багато часу потріб­но для самоочищення водойм. Природна вода має здатність до самоочищення завдяки деяким бак­теріям, водоростям, найпростішим, у ній розкидаються різні шкідливі залишки. Так, наукою встановлено, що протягом доби у забрудненій воді залишається менше 50 % інфекційних бактерій, а через 95 годин — лише 0,5 %. В очищенні води  - бере участь і земля. Проходячи через шари порід (гальку, пісок, глину) тобто фільтруючись, вода очищається від механічних забруднень: трісок, харчових продуктів, хімічних відходів, частково — від інфекційних бактерій. Якість води за станом хімічно­го та бактеріального забруднення класифікується як забруднена, брудна і дуже брудна. Дуже бруд­ною водою є вода у басейнах річок Дніпра, Сіверського Дінця, Приазовської та Причорноморсь­кої низовин, окремих притоках Дністра, Західного та Південного Бугу. Основни­ми причинами забруднення по­верхневих вод України є скидання неочищених та недостатньо очи­щених комунально-побутових і промислових стічних вод безпосе­редньо у річку - та через систему міської каналізації, надходження до водних об’єктів речовин-забруднювачів із забудованих територій та сільгоспугідь, ерозія ґрунтів на водозабірній площі. Найбільш не­задовільний стан підземних вод у Донбасі та Кривбасі. Значну небез­пеку в експлуатаційних свердлови­нах Західної України становить на­явність фенолів (до 5—10 гранич­но допустимих концентрацій), а та­кож підвищення мінералізації та зростання вмісту важких металів у підземних водах Криму.

    Щороку до водоймищ України потрапляє 5 млн т солей і значна частина стоків від тваринницьких комплексів. Майже половина мінеральних добрив-отрутохімікатів змивається з полів у ріки. Рівень очищення води надзвичай­но низький. На сьогодні очисні споруди, навіть при біохімічному очищенні, вилучають лише 10— 40 % неорганічних речовин, що містять 40 % Нітрогену, 30 % Фос­фору, 20 % Калію, і практично не вилучаються солі важких мета­лічних елементів. Дуже токсичні ртуть та свинець, кадмій. Потрапляючи в ґрунт, вони знижують врожайність сільськогосподар­ських культур, оскільки пригнічують ріст рослини. Якщо дані речовини та їх сполуки потраплять з промисловими стоками в закриті водойми, то спричинять загибель планктону та молюсків, які беруть участь в само­очищенні води.

У Дніпро щоріч­но скидається 370 млн м3 забруд­нених стоків, або 14 % від їх обсягу у країні. Проблема екологічного стану Дніпра, водні ресурси якого ста­новлять близько 80 % усіх водних ресурсів України і забезпечують водою 32 млн населення та 2/3 гос­подарства країни, є надзвичайно гострою. Водосховища Дніпра акумулюють забруднюючі речо­вини. Значної шкоди завдано північній частині басейну внаслі­док катастрофи на Чорнобиль­ській АЕС. У критичному стані перебувають малі річки басейну, значна частина яких втратила при­родну здатність до самоочищен­ня. У катастрофічному стані зна­ходяться річки нижнього басейну Дніпра, де щорічно ускладнюєть­ся санітарно-епідеміологічна си­туація, знижується вилов риби, бідніє біологічне різноманіття. Значної шкоди екосистемі Дніпра поряд із забрудненням органічни­ми речовинами (40 тис т), нафто­продуктами (745 т), хлоридами, сульфатами (по 400 тис т), солями важких металічних елементів (65— 70 т) завдає забруднення біогенни­ми речовинами внаслідок вико­ристання відсталих технологій сільськогосподарського вироб­ництва, низької ефективності ко­мунальних очисних споруд.

В Україні діє понад 2,8 тис очисних споруд із самостійним випусканням стічних вод у водні об’єкти. Серед цих споруд із біо­логічним очищенням — 60 %, із механічним — 35 %, із фізико-хімічним — 5%.

    Однак у разі звичайного забруднення природного самоочищення води недостатньо. У цих випадках потрібна спеціальна очистка, приду­мана людиною.

Методи очистки води поділяються на механічні, біологічні, хімічні. На міській водоочисній станції вода спочатку піддається меха­нічній очистці. За допомогою спеціальних ґраток вловлюються великі нерозчинні у воді забруднювачі, у тому числі й побутові відходи (папір, поліетиленові пакети та ін.). Відокремлення дрібніших частин, нероз­чинних у воді, здійснюється у басейнах — відстійниках. Для біологічної очистки застосовують спеціальні спорудження — біофільтри, або аеротенки. В аеротенки подається спеціальний біологічний мул, який міс­тить мікроорганізми — бактерії та найпростіші амеби, інфузорії, а та­кож водорості. Мул, який містить усі ці мікроорганізми, називають активним. В аеротенках він змішується з водою. Вода тут стає чорною від мулу, ніби «ки­пить», насичуючись киснем, який надходить з повітряної станції. Вода стає ще чорнішою та бруднішою, ніж була в приймальній камері. Про­те саме тут, в аеротенках, відбувається процес оживлення. Найпрості­ші організми, для життєдіяльності яких потрібний кисень, повертають воді життя: окиснюють бактерицидними лампами, які випромінюють ультрафіолетове проміння, що знищує мікроорганізми. Очищена вода повертається в річку. Під час біологічної та хімічної очистки хворобо­творні мікроорганізми гинуть. Так, міські стічні води можуть містити до 10 млрд кишкової палички в 0,1 мл води, а при виході в річку їх вміст складає від 0,002 до 2 кишкових паличок у тому ж об’ємі.

У випадку залпового викиду в каналізацію великої кількості ток­сичних речовин (промислових відходів або стічних вод) мікроорганізми у воді можуть загинути й станція біологічної очистки може вийти з ладу.

Щоб цього не відбулося, для промислових підприємств розроблені спе­ціальні норми вмісту шкідливих речовин у стічних водах. Контроль за їх наглядом здійснює спеціальна лабораторія очисних споруд. На кожному великому підприємстві повинні бути очисні споруди, на яких вловлюються специфічні забруднювачі. Напри­клад, для автозаправних станцій, які забруднюють стічні води нафто­продуктами, розроблені спеціальні очисні споруди, в яких роль фільтрів відіграє тирса і відходи виробництва нетканих матеріалів.

Проте всі ці споруди не можуть розв’язати повного мірою проблему захисту водойм від забруднення. Щоб зберегти воду чистою, необхідно перестати розглядати водойми як резервуари для відходів. На великих підприємствах ця проблема може бути розв’язана шляхом переходу на замкнену систему водопостачання або безстічну технологію. Це така тех­нологія, коли на підприємстві здійснюється обіг використаної, а потім очищеної води, а із зовнішніх джерел тільки поповнюються її втрати.

Охорона водойм від забруднення й очист­ка стічних вод підприємства — важлива проблема сучасності. Не можна допустити, щоб водойми забруднювались. Жоден завод, жодне промис­лове підприємство не повинні працювати без очисних споруд. Не можна допустити втрат води. З цією метою встановлюють вододільники. Національна програма еко­логічного оздоровлення басейну Дніпра та поліпшення якості пит­ної води затверджена Верхов­ною Радою України 27.02.1997. Основна її мета — відновлення і забезпечення сталого функціону­вання екосистем усіх водних ба­сейнів України, якісне водопоста­чання, створення екологічно без­печних умов для життя населення і господарської діяльності та захи­сту водних ресурсів від забруд­нення та виснаження.

 

Охорона і використання вод­них ресурсів в Україні регулюєть­ся Водним кодексом України, прийнятим Верховною Радою Ук­раїни 1993 р. Україна бере участь у міжнародному співробітництві в галузі використання та охорони водних ресурсів. Проблема охорони й очистки води з кожним роком стає все гострішою. Тому проблема охорони водних ресурсів від забруднення — державна проблема. 

Д/з опрацювати даний матеріал, переглянути відео 

виконати тести за посиланням    https://naurok.com.ua/test/complete/36e07f37-1dc2-491b-917b-c7ece9e793cc

27.04.2020                        Урок №46

тема. виконання розрахункових задач

-          Яка  масова частка Ферума та Сульфуру у сполуці піриту?

Дано:

Fe2O3           1.Визначаємо відносну молекулярну масу речовини

                  Mr(Fe2O3)= 2Ar(Fe) + 3Ar(O)

W(Fe)-?    Mr(Fe2O3)= 2*56+3*16=160

                  2. Визначаємо масову частку Феруму

                      W(Fe)=                                                                             

 

 

W(Fe) =                                                                                                

 Відповідь: масова частка Феруму в червоному залізняку Fe2O3 становить 70%

Завдання 1.  Обчислити масову частку Сульфуру в сульфур(VI) оксиді SO3.

Знаючи масову частку елемента, можна визначити його масу в будь-якій масі речовини.

                                             Гра «Річка перетворень»

Суть гри: на картках записані формули речовин, які потрібно розмістити від найменшої до найбільшої масової частки Оксигену в сполуці.

СО, СuO, Al2O3, FeO, ZnO, CaO, NO

Завдання 2.  Смарагд – камінь зеленого кольору, має формулу    Be3Al2(SiO3)6                        У смарагдову чашу, за біблійською легендою, зібрали кров Христа.

Римський імператор Нерон через смарагдовий монокль спостерігав палаючий Рим . Визначте масову частку всіх елементів у сполуці.

Ситуаційні задачі

1.     Магнітобактерії – це маленькі магнітні стрілки. У Північній півкулівони пливуть до Північного полюсу, а у Південній – до Південного. Рухатися у магнітному полі Землі їм допомагає мінерал магнетит Fe2O3

2.     Родину скунсових обєднує цінна для них і прикра для нас всіх їхня риса: під хвостом, біля ануса, у них розташовані запашні залози. Речовину, яку виробляють залози ануса – це справжнісінька хімічна зброя. Вона масляниста і тому має надзвичайно стійкий запах. Ця речовина – етилмеркаптан С2Н5SH.

 

Завдання 4. Вивести формулу речовини, що складається із 75 % Карбону і 25 % Гідрогену.

 Завдання 5. Обчисліть масові частки елементів у глюкозі, формула якої С6Н12О6

Завдання 6. Розрахуйте масові частки елементів у солях Na2S2O3, Na2SO4.

 Домашнє завдання

Повторити  параграф 14, 15, 27   підручника.

Написати міні-твір на тему «Один день без хімії»

 

 

21.04.2021                     Урок №45

Тема.  Вода-розчинник. Значення води і водних розчинів у природі та

Якими зв’язками утворено молекулу води?

1. За рахунок яких електронів утворено ці зв’язки?

2. Який кут між полярними зв’язками О — Н у молекулі води?

Поясніть, як ви розумієте вислів: «Вода — полярний розчинник».

 Висновок:

1. Подібне розчиняється в подібному.

2. Речовини з полярними молекулами — добре розчинні.

3. Речовини з неполярними або малополярними молекулами — нерозчинні або малорозчинні.

Роль води як розчинника у живій і неживій природі

Вода — найпоширеніша на Землі рідина й речовина. Щороку з поверхні Землі випаровується 511 тис. м3 води. Вода має позитивне й негативне значення у природі. (Клас ділиться на дві частини, кожна з яких має висунути факти негативного або позитивного значення води.)

Негативне:

1. Руйнує планету, утворюючи яри, печери, пустелі.

2. Розчиняючи в собі величезну кількість речовин, стає непридатною для використання: 97 % — солоні води океанів, морів, 3 % — прісна вода.

3. Під час сильних штормів забирає тисячі людських життів, руйнує міста й села.

4. Разом із киснем повітря призводить до іржавіння заліза (руйнує корпуси кораблів, водопостачальні й каналізаційні труби, мости, гідроспоруди).

Позитивне:

1. Міститься в організмах тварин і рослин, що забезпечує біохімічні процеси: в організмі ссавців міститься 70 % води, людини — 65 %; огірків — 90%.

2. Ґрунтові води забезпечують ріст і живлення рослин.

3. Забезпечує мікроклімат на планеті.

4. Надихає художників, композиторів, письменників і поетів на створення нових творів.

5. Відіграє велике значення у практичній діяльності людини. Воду використовують у:

промисловості;

побуті;

медицині;

сільському господарстві;

рослинництві;

тваринництві.

За образним висловом, усі ми - "живі розчини". Дійсно, практично всі процеси як в клітинах організму, так і в міжклітинному середовищі організму протікають саме у водних розчинах.Крім того, з властивістю води як розчинника прямо пов'язана транспортна функція внутрішніх рідин як у багатоклітинних тварин (кров, лімфа, Гемолімфа, целомічних рідина), так і у багатоклітинних рослин.
У хімії вода - розчинник; один з складових частин деяких хімічних реакцій; "транспортний засіб", тобто середовище, що дозволяє переміщати складові продукти реакції з одного технологічного апарату в іншій. У кінцевому підсумку, виведення в навколишнє середовище рідких відходів виробництва здійснюється теж у вигляді водних розчинів.

 Домашнє завдання

Вивчити  параграф 30 підготувати проект у вигляді презентації « Зберігаючи воду заощаджую родиний бюджет». переглянути віфдео за даними зсилками

 https://www.youtube.com/watch?v=o1Wb2RqQNQc

 https://classroom.google.com/u/0/c/NTQ5NTE2MDY0MzFa

https://www.youtube.com/watch?v=u3a8n-3aF8Q

опрацювати параграф 26,27 завд. 197, 198. 200

Урок №42 0 7 .04.202 1

РОзв'язумо задач и записать таке пояснение - для предоставления розыгрыша с масовою часткой 15% необязательно взяти сіль масою ____ гі розчинити у воді обємом _____. 

переглянути дане відео

https://www.youtube.com/watch?v=u3a8n-3aF8Q

Практична робота № 5

Дата: ___________________________________

ПІБ ___________________________________________________________________________

ВИГОТОВЛЕННЯ ВОДНИХ РОЗЧИНІВ ІЗ ЗАДАНИМИ МАСОВИМИ

ЧАСТКАМИ РОЗЧИНЕНИХ РЕЧОВИН

Мета: навчитися виготовляти розчини из заданими масовими частками розчинених речовин; закріпити отзыв

обчислювати масу речовини й об'єм розчинника, необхідних для виготовлення розчину.

Хід роботи

1. Розв'яжіть задачу. К розчину масою 80 г из масовою часткою солі 15% долили 20 г воды. Яка масова частка утвореного розчину?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Розв’яжіть задачу. До 200 г розчину соди з масовою часткою Na2CO3 5% додали ще 80 г соди. Якою стала масова частка соди в утвореному розчині?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________

ВИСНОВОК: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 Роботу надіслати для оцінювання

 

 

 

Урок № 43             08 .04.2020

Тема. «Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти й основи. Поняття про індикатори.»

Дослід 1. У фарфорову чашку вміщують трохи свіжопрожареного оксиду кальцію СаО (палене вапно) і поливають його водою. При цьому виділяється багато теплоти, оскіль­ки відбувається хімічна реакція. В результаті утворюється пухкий порошок, при розчиненні якого у воді утворюється мильний на дотик розчин.

Рівняння реакції оксиду кальцію з водою (реакція сполучення) таке:

                             СаО + Н2O = Са(ОН)2

                кальцій оксид      кальцій гідроксид

Технічний кальцій оксид називають негашеним (па­леним) вапном.

Кальцій оксид виявляє усі хімічні властивості, ха­рактерні для основних оксидів активних металів.

Кальцій гідроксид Са(ОН)2 — безбарвні кристали, за­звичай порошок сірого кольору, мало розчиняється у воді. Са(ОН)2 — сильна основа.

Гашене вапно Са(ОН)2, змулене у воді, утворює за­вись (суспензію), яку називають вапняним молоком. Воно застосовується у виробництві цукру для його очищення і для вапнування стовбурів дерев.

Безбарвний прозорий розчин гашеного вапна нази­вають вапняною водою. Її використовують як реактив на карбон(IV) оксид С02(реакція обміну):

Са(ОН)2 + С02 = СаС03 + Н20

Гашене вапно Са(ОН)2 широко використовується у будівництві як в’яжучий матеріал, у сільському госпо­дарстві — для вапнування ґрунтів, як компонент шихти у виробництві скла і для зм’якшення води.

Індикатори – речовини, що змінюють своє забарвлення під дією кислот чи лугів. Луги – це розчинні у воді основи (гідроксиди).

Дія кислот і лугів на індикатори                                    

Середовище

Індикатори

Метиловий оранжевий

Лакмус

Фенол-фталеїн

Нейтральне

Оранжевий

Фіолетовий

Безбарвний

Кисле

Червоний

Рожевий

Безбарвний

Лужне

Жовтий

Синій

Малиновий

Дослід 2. Наливають у хімічний стакан трохи води, добав­ляють кілька крапель розчину фіолетового лакмусу і спалюють над водою в металевій ложечці червоний фосфор. Фосфо­р (V) оксид Р2O5, який утворюється у вигляді білого диму, поступово розчиняється у воді і реагує з нею. Це підтверджує зміна фіоле­тового забарвлення лакмусу на рожеве. У цьому випадку утво­рюється метафосфорна кислота (реакція сполучення):

Р2O5 20 = 2НР03

                     метафосфорна кислота

Як видно, вода реагує з дуже багатьма речовинами. В уза­гальненому вигляді наведемо приклади найважливіших хімічних реакцій, в яких бере участь вода.

1.Вода реагує з активними металами. Утворюються розчин­ні у воді гідроксиди (луги) і водень (реакція заміщення):

2Lі + 2 НОН = 2 LiOН + Н2

                              літій  гідроксид

2.Вода реагує з менш активними металами при нагріванні. Продукти реакції оксиди металів і водень (реакція заміщення):

Zn + Н20 = ZnO + Н2

ЗFе + 4Н20 = Fе0*Fе20з (або Fе304)+4Н2

3.Вода реагує з деякими неметалами (продукти реакції різні) (реакція заміщення):

С + Н20 = СО + Н2

                   карбон (ІІ) оксид

4.Вода реагує з оксидами активних металів. Утворюються розчинні у воді гідроксиди   

   (луги) (реакція сполучення):

                              Lі20 + Н20 = 2LіОНітій гідроксид)

5.Вода реагує майже з усіма оксидами неметалів. Утворю­ються кислоти  

   (реакція сполучення):

S03 + Н20 =  Н2S04        

        Оксиди ши­роко використовують у промисловості. Оксиди Феруму, Алюмінію, Урану то­що — джерела добування металів. Прозорі кристали корунду А1203 використовують в ювелірній промисловості як дорогоцінні камені: рубін — червоного, сапфір — синього кольору. Непрозорі кристали корунду застосовують для виготовлення шліфувальних брусків та інших абразивних матеріалів. SiO2 — річковий пісок використовують у будівництві та для виготовлення скла. СО — як паливо, а також відновник під час виплавляння сталі. ZnO — для виготовлення білої фар­би, Fе203 — коричневої, Сг203 — зеленої, С02 — для газування фруктової води.

Домашнє завдання опрацювати параграф 28,29       завд.       206.208

виконати тестові завдання

                        І рівень.

Тестові завдання

1.Фенолфталеїн у розчині лугу набуває забарвлення: а) жовтого; б) синього; в) малинового.

2.Забарвлення лакмусу у нерозчинних основах: а) синіє; б) не змінюється; в)червоніє.

3.Реакція нейтралізації відбувається між кислотою та: а) водою; б) оксидами; в) основами.

4.Яка з основ буде реагувати з кислотним оксидом SO3: а) KOH; б) Zn(OH)2; в) Al(OH)3

5.Яка основа не розкладається при нагріванні: а) Fe(OH)3; б) NaOH; в) Ca(OH)2

6.Метиловий оранжевий у розчині лугу набуває забарвлення:

    а)жовтого; б)синього; в)малинового.

ІІ рівень

7. Напишіть рівняння реакцій, щоб здійснити перетворення:

а) Ca – CaO – Ca (OH)2 – CaCO3;

б) P – P2O5 – H3PO4 – Na3PO4 .

ІІІ рівень

8. Визначте речовину, що утворюється в результаті перетворень:

а) S – SO2 + H2O = A ;  Ba – BaO + H2O = B ;    A + B = C

б) S – SO2 - SO3 + H2O = A ;  Ca – CaO + H2O = B ;    A + B = C

ІV рівень

9. Виберіть зі списку формули кислот.

Речовини

1

Cu(OH)2 , Na2O , P2O5 , HNO3 , Al2(SO4)3 , HCl , KOH

2

Fe(OH)2 , CaO , SO3 , H3PO4 , MgCl2 , NaOH , H2S

3

Fe(OH)3 , K2O , CO2 , HCl , Zn3(PO4)2 , Ba(OH)2 , HNO3

4

Al(OH)3 , MgO , Cl2O7 , H2SO4 , Ba(NO3)2 , KOH , H2S

5

ZnO , H2SiO3 , CO2 ,, Al(OH)3 , AgNO3 , KOH , HBr

6

K2O , HCl , P2O5 , Cu(OH)2 , Ca3(PO4)2 , Ba(OH)2 , H2SO4

 

 

 

14.04.2021                        Урок №44

опрацювати даний матеріал з відповідними записами в зошиті

 

Download
Урок 44.pdf
Adobe Acrobat Document 340.8 KB

Урок № 41

Тема. Виготовлення розчину

                                   Переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=muHOjQsSdCU

https://www.youtube.com/watch?v=sTI1HXmlgvs

зробити відповідні записи в зошиті

Д/з Розвязати задачі 

1. Яка масова частка розчиненої речовини в розчині, виготовленому в результаті розчинення солі масою 10 г у воді масою 390 г?

2. З розчину масою 300 г і масовою часткою кухонної солі 12 % випарили воду масою 100 г. Яка масова частка розчиненої речовини у розчині, що залишився після цього?

3. Розчин масою 200 г з масовою часткою цукру 15 % розбавили водою об’ємом 100 мл. Обчисліть масову частку цукру в утвореному розчині.

30.03.2020              Урок №40

кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.