Результати роботи скинути у вигляді фотознімку: Viber 0955461087 або електронна пошта tanybabina1970@gmail.com

код для входу на платформу phbbz2x

 

УВАГА!!!!! Наступні завдання будуть розташовані у верхній частині попередніх текстів.

20.01.21                  УРК №36

ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО, зробити відповідні записи виконати завдання 1,2,3,7 з відео

https://www.youtube.com/watch?v=fGek8MRyA-s

18.01.21                   УРОК №35

ТЕМА. Етилен і ацетилен

опрацювати пар. 21 завд.1,2,3,7 з відео

переглянути відео зробити вдповідні записи в зошит

https://www.youtube.com/watch?v=8oIwkXDlIBI

 

13.01.21            Урок №34

Тема.  Гомологи метану.  Фізичні та хімічні властивості метану.

переглянути відео опрацювати пар.19.20 завд. 154, 158, 160

11.01.2021                    УРОК №33

1. Поняття про вуглеводні.

Вуглеводні — це органічні сполуки, що складаються з двох елементів — Карбону і Гідрогену. У їхніх молекулах карбоновий скелет зв'язаний тільки з атомами Гідрогену. Загаль¬ну формулу вуглеводнів можна подати так: СxНy . До вуглеводнів належать гази метан СН4 та ацетилен С2Н2, рідини октан С8Н18 та бензен С6Н6, а також тверді речовини, наприклад парафін, що є сумішшю вуглеводнів. Решту органічних сполук можна розглядати як похідні відповідних вуглеводнів. Наприклад, оцтова кислота СН3 - СООН — це похідне етану СН3 - СН3, оскільки обидві сполуки мають однаковий карбоновий скелет С-С. Тому іноді органічній хімії дають таке визначення: органічна хімія — це хімія вуглеводнів та їхніх похідних.

Кількість різних вуглеводнів дуже велика. їх класифікація заснована на кратності зв'язків між атомами Карбону і наявності циклічних фрагментів у молекулах, що демонструє відповідна схема.

 

 

 

Вуглеводні

СxНy

 

 

Насичені

 

Ненасичені

 

 

 

Алкани

СnН2n+2

(усі

зв'язки

одинарні) Циклоалкани

СnН2n

(усі зв'язки оди¬нарні, але кар-боновий лан-цюг утворює цикл) Алкени

СnН2n

 

(містять один по-двійний зв'язок) Алкіни

СnН2n-2

 

(містять один по-трійний зв'язок) Арени

СnН2n-6

 

(містять арома¬тичний зв'язок)

2.  Будова молекули метану.

1. Найпростішими органічними речовинами є насичені вуглеводні (алкани)., які складаються лише з двох атомів Карбону і Гідрогену. Загальна формула алканів CnH2n+2. Найпершим представником є метан.Молекулярна формула метану: СН4. Тобто до складу молекули входить 1 атом Карбону і 4 атома Гідрогену. 

Напишіть структурну формулу метану:  

      

            Н

             | Вчитель демонструє кулестержневу  модель метану.

     Н―С ―Н

             |

            Н

 

2. Яку будову має  атом Карбону у збудженому стані?

 

Рис. 1. Електронна будова Карбону

На зовнішньому шарі знаходиться 4 електрона: 1S – електрон та 3 Р – електрона. S  електрони рухаються по кулеподібній орбіталі, а Р – електрони – по гантелеподібній орбіталі.

 

S – орбіталь    та    3                                Р- орбіталі

 

Отже валентність Карбону ІV.  Дійсно атом Карбону  в молекулі метану утворює 4 ковалентні полярні зв’зки з атомами Гідрогену. На моделі видно, що всі 4 зв’язки рівноцінні.  Виникає питання: яким чином 1S-електрон і 3 Р-електрони утворюють рівноцінні зв’язки атомами Гідрогену?

 

Справа в тому, що електрони зовнішнього енергетичного рівня атома Карбону гібридизуються.

Гібридизація – вирівнювання різних орбіталей  одного атома за формою та енергією.

Оскільки гібридизується 1S і 3Р електронні орбіталі,  тому говорять, що в атом Карбону перебуває у стані SР3 – гібридизації. Утворюється 4 гібридні орбіталі.

 

1S + 3 Р  →   4 

 

 

Рис. 2. Утворення sp3 гібридизації

 

3. Як розташовуються ці орбіталі в просторі?

Оскільки електрони мають негативний заряд, то орбіталі відштовхуються. Найдалі  один від одного вони стають тоді, коли кут між осями гібридних  орбіталей становить  109°28'

 

 

Рис. 3. Просторовий вигляд молекули метану 

4. Як  утворюється молекула  метану?

4 атома Гідрогену мають по 1 електрону. Це S  електрони з  кулястою хмарою. Електронні хмари Карбону перекриваються з електронними хмарами Гідрогену. Утворюються ковалентні полярні зв’язки. Молекула має форму тетраедра. (демонстрація молекули)

 

СН4 молекулярна формула метану

 

           електронна формула метану

 

            Н

             |

     Н―С ―Н структурна формула метану

             |

            Н

Структурна формула відображає послідовність з’єднання атомів у молекулі, але не відображає їх розміщення в просторі (це площинні схеми молекул)

 

Реальну будову (розміщення атомів у тривимірному просторі) передають кулестержневі або маштабні моделі молекули. 

 

Рис. 4. Кулестрежнева будова метану

 

 

4. Поширення метану в природі.

Бесіда 

1. Метан входить до складу природного газу (98%),  є важливим компонентом попутного нафтового газу.

 

2. Чимало метану в складі копального газу міститься у кам'яно-вугільних  шахтах , тому його називають рудниковим газом. Вибухи суміші метану з киснем повітря (1:10) часто спричиняють масову загибель шахтарів. 

Цікаво! У 19 столітті в сольовій копальні «Камера Спалена», що в горі Величка (Польща), були робітники, яких називали «грішниками, що каються». Вони надягали мокрий одяг з каптурами і повзали шахтами. Тримаючи в руці довгі ціпки, на кінці яких жевріли смолоскипи. У такий  спосіб вони випалювали метан під стелею, не дозволяючи його концентрації сягнути критичної межі.

 

3. Чимало метану утворюється внаслідок анаеробного бродіння рослинних решток у болотах (тому його  називають болотний газ), річковому мулі, під час перетравлювання їжі великою рогатою худобою. Біогаз – продукт переробки фекалій і сміття – також переважно складається з метану. 

Цікаво! Болотний газ хімічними методами вперше дослідив у 1776р. італійський природодослідник Алессандро Вольта і встановив його відмінність від водню. Також це природне джерело метану вивчали Бертолле, Дальтон, Берцеліус тощо. Болотний газ у неглибокій замуленій водоймі збирали в такий спосіб. Товстостінну склянку або пляшку занурювали у воду, аби вона заповнилася рідиною, потім повертали її догори дном, вставляли лійку і збирали метан, розпушуючи дно  за допомогою ціпка. Коли в склянці збирався газ, її закорковували під водою й після цього виймали на поверхню.

 

4. Трапляється метан і у Всесвіті. Його виявлено в атмосфері планет Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун. Величезні озера рідкого метану є на поверхні Титана, найбільшого з природних супутників Сатурна.

 

5. Величезні обсяги метану надходять в атмосферу з рисових полів, боліт, тваринних ферм тощо. Науковці стверджують, що це не лише сприяє глобальному потеплінню, а й виснажує озоновий шар планети.

Д\з парааграф 18,19 зробтит відповідні записи запитання усно після пар.

 

14.12.2020 9 Клас

Контрольна робота №1

«Хімічні реакції»

Варіант І

Варіант ІІ

1.      (0,5 балів) Внаслідок реакції заміщення утворюється:

А) дві складні речовини;

Б) одна складна речовина;

В) проста і складна речовина;

Г) декілька простих і складних речовин.

1.      (0,5 балів) Внаслідок реакції обміну утворюється:

А) дві складні речовини;

Б) одна складна речовина;

В) проста і складна речовина;

Г) декілька простих і складних речовин.

2.      (0,5 балів) Для ендотермічних реакцій  ентальпія становить:

А) ∆Н > 0;         Б) ∆Н = 0;          В) ∆Н ˂ 0.

2.      (0,5 балів) Для екзотермічних реакцій  ентальпія становить:

А) ∆Н > 0;         Б) ∆Н = 0;          В) ∆Н ˂ 0.

3.      (0,5 балів) Яка реакція належить до окисно-відновних:

А) 2K + 2H2O → 2KOH + H2;

Б) BaO + 2HCl BaCl2;

В)Ca(NO3)2 + H2SO4 → CaSO4 + 2HNO3.

3.      (0,5 балів) Яка реакція належить до окисно-відновних:

А) MgSO4 + NaOH Mg(OH)2 + Na2SO4;

Б) CuSO4 + Mg MgSO4 + Cu;

В)BaCl2 + CuSO4 → CuCl2 + BaSO4.

4.      (0,5 балів) Ступінь окиснення Хлору в сполуці KClO3 дорівнює:

А) +7;         Б) +2;        В) +6;         Г) +5;

4.      (0,5 балів) Ступінь окиснення Мангану в сполуці KMnO4 дорівнює:

А) +7;         Б) +2;         В) +6;         Г) +5;

5.      (2 бали) Установіть відповідність між рівняннями реакцій та їхніми типами:

Хімічна реакція

1) Cr(OH)3 + 3HCl CrCl3 + 2H2O;

2) Zn + 2HCl ZnCl2 + H2;

3) 2KNO3 → 2KNO2 + O2.

Тип реакції

А) розкладу;             В) обміну;

Б) сполучення;         Г) заміщення.

5.      (2 бали) Установіть відповідність між рівняннями реакцій та їхніми типами:

Хімічна реакція

1) H2SO4 + K2S → K2SO4 + H2S;

2) 2Na + H2 → 2NaH;

3) 2Ag2O 4Ag + O2.

Тип реакції

А) розкладу;             В) обміну;

Б) сполучення;         Г) заміщення.

6.      (2 бали) Встановіть відповідність між схемами окисно-відновних реакцій і електронно-йонними рівняннями процесу відновлення:

Окисно-відновна реакція

1) Al + O2 Al2O3;

2) MnO2 + HCl → MnCl2 + Cl2 + H2O;

3) Na + Br2 → NaBr.

Процес відновлення

А) Mn+4 + 2ē → Mn+2;         В) Br20 + 4ē → 2Br-1;

Б) 2Cl-1 - 2ē → Cl20;             Г) O20 + 4ē → 2O-2

6.      (2 бали) Встановіть відповідність між схемами окисно-відновних реакцій і електронно-йонними рівняннями процесу відновлення:

Окисно-відновна реакція

1) H2 + O2 → H2O;

2) Fe + HCl → FeCl2 + H2;

3) FeCl2 + Cl2 → FeCl3.

Процес відновлення

А) 2H+1 + 2ē → H20;               В) H20 - 2ē → 2H+1;

Б) Cl20 + 2ē →2Cl-1;               Г) O20 + 4ē → 2O-2.

7.      (2 бали) Допишіть рівняння можливих реакцій:

А) Mg(NO3)2 + NaOH →

Б) Cu(NO3)2 + KOH →

В) Na3PO4 + HCl →

Г) CuSO4 + NaCl →

7.      (2 бали) Допишіть рівняння можливих реакцій:

А) MgCO3 + HNO3

Б) Cr(NO3)3 + LiOH →

В) Na2SO4 + HCl →

Г) CuSO4 + K2S →

8.      (2 бали) Урівняйте рівняння методом електронного балансу, вкажіть окисник і відновник:

Pb + HNO3 → Pb(NO3)2 + NO + H2O

8.      (2 бали) Урівняйте рівняння методом електронного балансу, вкажіть окисник і відновник:

Zn + H2SO4 → ZnSO4 + S + H2O

9.      (2 бали)  

Обчисліть масу солі та води, що містяться у розчині натрій нітрату масою 300 г з масовою часткою 6 %.

9.      (2 бали)  Обчисліть масу солі та води, що містяться у розчині натрій нітрату масою 500 г з масовою часткою 8 %.

 

 

20.05.2020

Тема. І варіант

Тестові завдання.

1. Хімією називають науку:

а) про обробку матеріалів;         

б) про перетворення одних речовин в інші;

в) про добування нових речовин;

г) про речовини та їх взаємоперетворення.

2. Сировина – це:

а) матеріал, що використовується для виготовлення будь – яких продуктів;

б) матеріал, що використовується сирим;

в) матеріал, що міститься в природі;

г) матеріал, що добувають в лабораторії.

3. Екологія – це:

а) одна з економічних наук;

б) наука про природу;

в) наука про взаємовідношення організмів із навколишнім середовищем;

г) наука про взаємозв’язки організмів і суспільства.

4. Період хімії, який характеризується спробами поставити хімію на службу медицини називають:

а) біохімією;               б) фізхімією;               

  в) ятрохімією;               г) геохімією.

5. Речовини, які використовують для виготовлення будь – якого фізичного тіла називають:

а) каучуками;          б) полімерами;          в) матеріалами;     г) фторопластами.

 

 

6. Пластмаси, еластомери, хімічні волокна та полімерні покриття відносять до:

а) неметалічних матеріалів;          б) металічних матеріалів;

в) керамічних матеріалів;              г) деревних конструкцій.

 

7. Головними споживачами композитів є:

а) металургія;                                       

б) машинобудування;

в) медицина;                                          

г) авіаційна та космічна промисловість.

8. Геліоенергетика основана на використанні енергії:

а) підземного тепла;   б) Сонця;             в) вітру;               г) хімічних реакцій.

9. Лляні та бавовняні тканини не електризуються, тому що:

а) мають високу теплопровідність;       

б) не поглинають вологи та не накопичують електричних розрядів;

в) не поглинають вологи та сприяють стіканню електричних розрядів;

г) мають природний захисний шар.

10. Тверді інертні речовини, які входять до складу мийних засобів, називають:

а) протекторами;        б) інгібіторами;            в) абразивами;     г) каталізаторами.

11. Серед наук про природу хімія посідає місце між:

а) фізикою та біологією;                                 

б) біологією та геологією;

в) історією та математикою;                          

  г) є єдиною природничою наукою.

12. Для видалення накипу на стінках чайника потрібно:

а) прокип’ятити у чайнику розчин оцтової кислоти;

б) прокип’ятити розчин соди;

в) прокип’ятити розчин соди та оцтової кислоти;

г) використати хлоридну кислоту з масовою часткою 5%.

 

Тестово – практичні завдання

13. Що називають безвідходним виробництвом? Опишіть принцип його дії. Для чого потрібне очищення стічних вод?

14.  Поясніть причину таких явищ:

а) «кислотні дощі»;    б) «парниковий ефект»;        

 

18.05.2020

Тема. Генетичні зв’язки між класами органічних речовин

  Реакції, які дозволяють переходити від одного класу органічних сполук до іншого

Розглянемо реакції, які дозволяють переходити від одного класу органічних сполук до іншого. Нумерція реакцій відповідає номерам перетворень з попередньої схеми.

1. Алкани → алкени

Дегідрування алканів до алкенів (одержання етилену з етану, t, кат.)

С2Н6 → С2Н4 + Н2

2. Алкени → алкани

Гідрування алкенів до алканів (t, кат.)

СnH2n + H2 → CnH2n+2

3. Алкани → алкіни

Дегідрування алканів до алкінів (промислове одержання ацетилену. t близько 1500 °C)

2СН4 → С2Н2 + 3Н2

4. Алкіни → алкани

Гідрування алкінів до алканів (t, кат.)

СnH2n-2 + 2H2 → CnH2n+2

5. Алкіни → арени

Одержання бензолу з ацетилену (тримеризація ацетилену, реакція Зелінського, t близько 400-450 °C, активоване вугілля)

2Н2 → С6Н6

6. Арени → циклоалкани

Гідрування ароматичних вуглеводнів (t, кат.)

С6Н6 + 4H2 → C6H14

7. Алкани → спирти

Одержання спиртів з алканів через галогенпохідні (hv)

С2Н6 + Cl2 → C2H5Cl + HCl

C2H5Cl + KOH → C2H5OH+ KCl

8. Алкени → спирти

Одержання спиртів з алкенів (гідратація алкенів, t, кат.)

C2H4 + Н2О → C2H5OH

9. Спирти → алкени

Дегідратація спиртів (одержання алкенів, t, H2SO4)

C2H5OH → C2H4 + Н2О

10. Арени → феноли

Одержання фенолу через бромбензол (t, FeBr3)

С6Н6 + Br2 → С6Н5Br + HBr

С6Н5Br + KOH → C6H5OH+ KBr

11. Алкани → альдегіди

Одержання альдегідів окисненням алканів (одержання формальдегіду окисненням метану, t, кат.)

2СН4 + О2 → НСНО + Н2О

12. Спирти → альдегіди

Одержання альдегідів окисненням спиртів (t)

C2H5OH + CuO → CH3COH + Cu + Н2О

13. Альдегіди → спирти

Одержання спиртів відновленням альдегідів (t, кат.)

CH3COH + Н2 → C2H5OH

14. Алкіни → альдегіди

Одержання оцтового альдегіду гідратацією ацетилену (реакція Кучерова, t, Hg2+, H2SO4)

C2H2 + Н2О → CH3COH

15. Алкани → карбонові кислоти

Одержання карбонових кислот окисненням алканів (t, кат.)

4Н10 + 5О2 → 4CH3COОH + 2Н2О

При окисненні алканів С48 утворюється, головним чином, оцтова кислота.

16. Альдегіди → карбонові кислоти

Окиснення альдегідів до карбонових кислот (t)

CH3COH + Ag2О → CH3COОH + 2Ag

17. Карбонові кислоти + спирти → естери

Одержання естерів (реакція етерифікації, t, H2SO4)

CH3COОH + C2H5OH → CH3COОC2H5 + Н2О

18. Естери → солі карбонових кислот + спирти

Гідроліз (омилення) естерів, у тому числі й жирів

CH3COОC2H5 + КОН → CH3COОК + C2H5OH

19. Алкани → аміни

Одержання амінів з алканів через галогенпохідні (hv)

СН4 + Cl2 → CH3Cl + HCl

CH3Cl + NH3 → CH3NH2 + HCl

20. Арени → ароматичні аміни

Одержання аніліну з бензолу (реакція Зініна, t 180-230 оС, кат. Ni, Al2O3)

C6H6 + HNO3 → C6H5NO2 + H2O

С6Н5NO2 + ЗН2 → С6Н5NH2 + 2Н2O

21. Карбонові кислоти → амінокислоти

Одержання амінокислот з карбонових кислот

CH3COОH + Cl2 → ClH2C-COОH + НCl

Cl-CH2-COОH + NH3 → NH2-CH2-COОH + HCl

22. Амінокислоти → пептиди (білки)

Одержання пептидів

NH2-R-COОH + NH2-R'-COОH → NH2-R-CO-NH-R'-COОH + Н2O

23. Неорганічні речовини → вуглеводи

Утворення вуглеводів у процесі фотосинтезу (hv, хлорофіл)

6СО2 + 6Н2О → С6Н12О6 + 6О2

24. Вуглеводи → спирти

Спиртове бродіння вуглеводів (дріжджі)

С6Н12О6 → 2C2H5OH + 2СО2

 

 

Д/з повторити пар 36, завд 258, 249, 254, 255 

 

    05.05.2021                    Урок №64

Тема складання окисно відновних рівнянь

переглянути відео зробити відповідні записи повт. пар.14,15 завд 118,119

28.04.2021 Урок №63

Тема. Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людини

переглянути презентацію зробити відповідні записи у зошиті. опрацювати відповідний параграф підручника

Download
презентація
урок №63.pdf
Adobe Acrobat Document 963.6 KB

26.04.2021                Уроку№62

Тема. Генетичні звязки між класами органічних сполук

опрацювати параграф 36, переглянути відео виконати завдання 261,266,265

 

21.04.2021.                  Урок №61

Тема Розрахункові задачі

опрацювати відео урок зробити конспект Розв'язати задачі

Download
завдання в даному файлі
розв'язування розрахункових задач-конвер
Adobe Acrobat Document 172.5 KB

19.04.2021                      Урок № 60

Контрольна робота 2

І варіант

І рівень (3 бали; за кожне завдання – 0,5 бала)

У завданнях 1 – 6 виберіть одну правильну відповідь

1. До складу спиртів входить функціональна група:

А карбоксильна;       Б гідроксильна;        В альдегідна;       Г аміногрупа.

2. Молекулярна формула етанолу:

А СН4;      Б СН3ОН;      В С2Н5ОН;      Г СН3СООН.

3. Якісною реакцією на крохмаль є його взаємодія з:

А йодом;    Б купрум(ІІ) гідроксидом;     В водою;    Г індикатором.

4. Молекула білка складається з:

А залишків глюкози;                                      Б залишків амілози; 

В залишків вищих карбонових  кислот;       Г залишків амінокислот.

5.  Насиченою вищою карбоновою кислотою є:

А олеїнова;    Б стеаринова;    В оцтова;   Г пропанова.

6. Метиловий оранжевий змінює своє забарвлення у розчині етанової кислоти на:

А   жовте;    Б червоне;   В рожеве;   Г синє.

ІІ рівень (3 бали; за кожне завдання – 1 бал)

7. Установіть відповідність між речовиною та її фізичними властивостями:

Речовина                                              Фізичні властивості

1 етанол;                             А безбарвна рідина з різким запахом;

2 етанова кислота;             Б газувата речовина з слабким фруктовим запахом,

3 глюкоза;                              малорозчинна у воді;

4  жир.                                 В безбарвна рідина з «спиртовим» запахом;

Г біла тверда речовина, добре розчинна у воді, має солодкий  смак;

     Д нерозчинна у воді речовина, але добре розчинна у органічних             розчинниках (бензині, гасі тощо).     

8.  Установіть відповідність між речовиною та її використанням:

       Речовина                                                  Використання 

1  оцтова кислота;                        А для виробництва мила, гліцерину, оліфи;

2  сахароза;                                   Б для виробництва паперу, картону, тканин;

3  жир;                                           В для виробництва каучуку, гуми, скла;

4 целюлоза.                                   Г для виробництва кондитерських виробів, напоїв, варення;

            Д для виробництва штучних волокон, як консервант, для приготування їжі.

9. Вставте пропущені слова:

Рідкі жири переважно _______________ походження, до їх складу входять залишки _____________ вищих карбонових кислот.

ІІІ рівень (3 бали; за кожне завдання – 1 бал)

10. Напишіть структурну формулу:

а) етанолу;          б) оцтової кислоти.

11. Напишіть молекулярну формулу:

а) глюкози;    б) крохмалю;    в) аміноетанової кислоти.

12. Складіть рівняння реакцій:

а) між етановою кислотою та магнієм;            б) горіння етанолу.

ІV рівень (3 бали; за кожне завдання  – 1,5 бала)

Розв’яжіть задачі

13. Обчисліть об’єм кисню, що необхідний для повного згоряння 20 л етину.

14. Обчисліть масу солі, що утвориться в результаті взаємодії 180 г оцтової кислоти з натрій карбонатом.

 

 

 

30. 05.2020                    Урок №54 

Пригадайте, як, де і з чого утворюється глюкоза в природі?

Запишіть рівняння реакції фотосинтезу.

6СО2 + 6Н2О    світло, хлорофіл               С6Н12О6 + 6О2

Утворена глюкоза  перетворюється на крохмаль , целюлозу і накопичується в плодах, листках, стеблах рослин, в бульбах та коренеплодах. Процес перетворення глюкози на крохмаль і целюлозу можна виразити таким рівнянням:

n С6Н12О6                     ( C6H10O5)n  + n Н2О

глюкоза           крохмаль, целюлоза

Реакція, під час якої із низькомолекулярних речовин утворюється високомолекулярна, а також відщеплюється  побічний  продукт (найчастіше вода), називається реакцією поліконденсації.

(По ходу вивчення нового матеріалу заповнюється таблиця :

Порівняльна характеристика крохмалю і целюлози

         вуглевод

ознака

    Крохмаль

    Целюлоза (клітковина)

Формула

( C6H10O5)n  природний            полімер

( C6H10O5)n  природний полімер

Поширення в природі

В бульбах картоплі  (20%),

в зернах пшениці і кукурудзи (70%),

в зернах рису (80%)

В бавовнику (коробочки),

льон , конопля (98%),

у деревині (50%), в оболонках рослинних клітин.

Будова:

1.Ступінь

полімеризації

2.Будова ланцюга

3.Мономер

         n  становить

        1000 – 5000

 

Лінійна або розгалужена   

 

 α - глюкоза      

         n становить

        10000 – 40000

 

Лише лінійна

 

β  - глюкоза

Фізичні властивості

Білий аморфний порошок,

нерозчинний у холодній воді, у гарячій воді утворює клейстер.

Тверда біла волокниста речовина, не розчиняється у воді та органічних розчинниках.

Хімічні властивості

1.      Гідроліз:

(C6H10O5)n +n Н2О → n С6Н12О6

 крохмаль                    глюкоза

2.      Повне окиснення

(C6H10O5)n+6nО26nСО2 +5nН2О    

3.      Якісна реакція:

Крохмаль + I2 → синє забарвлення

1.      Гідроліз:

 (C6H10O5)n +n Н2О → n С6Н12О6

  целлюлоза                   глюкоза

2.      Повне окиснення

(C6H10O5)n+ 6nО2 6nСО2 + 5nН2О    

Біологічна роль

Поживна речовина для рослин, тварин, людини.

Не засвоюється в організмі людини; «будівельний матеріал» для рослин.

Застосування

(заповнюється на наступному уроці або вдома)

 

  1. Поширення  крохмалю і целюлози в природі

(Бесіда, розповідь вчителя)

Хліб, картопля, каші, макаронні вироби, пиріжки, тістечка, киселі, майонез, кетчуп – усі ці страви містять крохмаль.

  1. Будова крохмалю і целюлози

(Розповідь вчителя)

  1. Фізичні властивості  крохмалю і целюлози

(Бесіда, робота з підручником, лабораторний експеримент)

Лабораторний дослід № 12 Відношення крохмалю до води

У пробірку насипте трохи крохмалю та долийте холодну воду. Суміш перемішайте. Чи розчиняється крохмаль у холодній воді?

Закип’ятіть воду і пробірці, вилийте у гарячу воду суміш крохмалю з водою. Що спостерігаєте? Зробіть висновки про відношення крохмалю до води.

  1. Хімічні властивості  крохмалю і целюлози

(Розповідь вчителя, бесіда, лабораторний експеримент)

1)Гідроліз

Реакція взаємодії крохмалю і целюлози з водою – гідроліз, протікає при нагріванні в кислому середовищі або під дією ферментів:

(C6H10O5)n +n Н2О → n С6Н12О6

Крохмаль гідролізується східчасто:

Крохмаль →   декстрини   →   мальтоза   →   глюкоза

(C6H10O5)n            (C6H10O5)m            C12H22 O11                    С6Н12О6

   Чому мерзла картопля має солодкуватий смак? При 1 - 2ºС в бульбах пришвидшується гідроліз крохмалю.

  Чому при тривалому пережовуванні хліба в роті з’являється солодкуватий смак? Відбувається гідроліз крохмалю під дією ферментів слини.

  При крохмаленні білизни, під час жарення картоплі та випікання борошняних виробів утворюються декстрини.

2) Повне окиснення

(C6H10O5)n+6nО2→6nСО2 +5nН2О  + Q

Реакція супроводжується виділенням значної  кількості теплоти.

3) Якісна реакція на крохмаль

Лабораторний дослід №13 взаємодія крохмалю з йодом

У пробірку з крохмальним клейстером додайте краплю спиртового розчину йоду. Що спостерігаєте? Утворення речовини синього кольору свідчить про наявність крохмалю. Пропоную вам провести домашній експеримент: визначте, чи містить крохмаль бульба картоплі, свіжий хліб та інші продукти, що є вдома.

 6.Біологічна роль  крохмалю і целюлози

( Фронтальна бесіда)

 

 

VІ. Домашнє завдання

 опрацювати параграф 32 виконати завдання 

   Варіант 1. Целюлоза.        Варіант 2.Крохмаль.

1.      Вуглевод класу моносахаридів.

2.      Вуглевод класу дисахаридів.

3.      Вуглевод класу полісахаридів.

4.      Кристалічна безбарвна речовина, солодка на смак.

5.      Білий аморфний порошок,не розчинний у воді.

6.      Як чиста речовина відома у вигляді вати і фільтрувального паперу.

7.      У великих кількостях міститься у картоплі, рисі, пшениці.

8.      Утворює оболонки  рослинних клітин.

9.      Взаємодіє з йодом, утворюючи речовину синього кольору.

10.  Вступає в реакцію гідролізу.

11.  Молекули мають і лінійну і розгалужену структуру.

12.  Молекули мають  лише  лінійну  структуру.

13.  Має більший ступінь полімеризації.

 

3)Здійснити перетворення:

(C6H10O5)n  → С6Н12О6  →  СО2 →  С6Н12О → (C6H10O5)n 

 

 

 

 

Урок №55

Тема. застосування вуглеводів

Урок №55 «Біологічна роль і застосування вуглеводів»

 

Потреба в солодких речовинах завжди існувала в люд­ській природі, і, без сумніву, з найвіддаленіших часів жителям теплих країн були відомі рослини, що мали солодкий смак. Але першим у часі цукристим матеріалом, який вживали в їжу, мабуть, ще в доісторичні часи та який був предметом обміну, а потім торгівлі, був, поза сумнівом, мед -  продукт, який бджоли вилучають із квітів рослин. Давні люди, мабуть, широко користувалися ним для приготування солодких, а потім і алкогольних напоїв — назва «медок» для останніх збереглася ще до на­ших часів. Рослини, в яких раніше за інші було виявлено наявність ве­ликої кількості цукру, була цукрова тростина, що росте виключно у спекотних країнах. За 200 років до нашої ери її солодкий сік уже вживали в їжу китайці та індуси. Згодом з Китаю та Індії цукрова тростина по­чала поширюватися в Єгипет, Грецію, Сіцілію. Відомо, що у VIII ст. н. е. цукор у твердому вигляді був предметом торгівлі персів. Поступово цукрова тростина поширилася по всьому світі, в тропічних та субтро­пічних країнах. Разом з цим зростає і вживання цукру, головним чином в Європі, куди вивозився тростинний цукор. Торгівля цукром перебува­ла в руках мореплавних країн — португальців, голландців, а у XVIII ст. зосередилася в англійців.

Цукор — незамінний продукті в туристському поході, і під час занять спортом. Це не тільки постійний супутник уранішнього чаю чи кави, а й важливий компонент тістечок, тортів, печива, цукерок на будь-якому святі. Задоволення від споживання цих страв зумовлено значною мірою солодким смаком цукру. Слайд №6

Як уважають фахівці, солодкий смак за лікувальним впливом на організм людини — найсильніший, він сприяє травленню, загоюванню ран, довголіттю. Однак надмірне споживання солодощів шкідливе, оскільки спричиняє ожиріння, карієс та інші хвороби. Тому для збереження здоров'я нам не варто відмовлятися від солодких продуктів харчування, але не зловживати ними.

Цукор є харчовим продуктом і сировиною в кондитерській, хлібопекарській, консервній, молочній, концентратній та інших галузях харчової промисловості.

Історичні джерела свідчать, що виробництво кристалічного цукру із цукрової тростини виникло в Східній Індії ще в ІV ст. до н. є. До речі, сам термін «цукор» походить від індуського «саркара». У X ст. вирощування цукрової тростини й виробництво цукру поширились у Персії, Сирії, Єгипті, Ірані, Іспанії, а після відкриття Америки — в країнах Південної Америки. Звідси цукор доправляли до Європи.

Листковий, або мангольд, буряк як культурну однорічну рослину почали культивувати близько 3 тис. років тому. Внаслідок природного відбору сформувався коренеплідний буряк, що містив до 5 % сахарози. Цукрові буряки одержали

Надмір вуглеводів є шкідливим, тому що порушує обмін речовин.

Вуглеводи застосовуються в харчовій, текстильній, фармацевтичній промисловості, медицині.

Найпоширеніший моносахарид - глюкоза - міститься у багатьох плодах і ягодах, і навіть утворюється в організмі результаті розщеплення дисахаридів і крохмалю їжі. Глюкоза найшвидше і легко використовують у організмі для утворення  глікогену, для харчування тканин мозку, працюючих м'язів (зокрема  серцевий  м'яз), підтримки необхідного рівня цукру в крові й створення запасів глікогену у  печінці. В усіх випадках при великому фізичному навантаженні глюкоза придатна як генератор.

Фруктоза у кількості (до70 - 80%) затримується у печінці і викликає перенасичення крові цукром. У печінці фруктоза легше перетворюється на глікоген. Фруктоза засвоюється краще, ніж  сахароза і вирізняється більшої  солодкістю.

Сахароза – це продукт харчування і сировина для кондитерської, консервної, молочної, хлібопекарської промисловості.

Крохмаль використовують як продукт харчування, для одержання патоки, обробки тканин, у медицині для виготовлення мазей, присипки.

Целюлоза використовується в будівництві для виготовлення тканин, паперу, каучуку, нітролаків.

Проблемне запитання перед учнями (хімія)

Які реакції лежать в основі застосування глюкози?

C6H12O6 → 2C2H5-OH + 2CO2

СH2OH(CHOH)4-COH + H2  → СH2OH(CHOH)4-CH2ОН

C6H12O6 → 2СH3-CH-COOH

                                              ОН

 

Які реакції лежать в основі застосування сахарози?

С12Н22О11 + Н2О t, H2SO4→ С6Н12O6 + С6Н12O6

С 12Н22О11+ Са(ОН)2→ С12Н22О11+СаО+Н2О

Які реакції лежать в застосуванні крохмалю?

6Н10О5)n +nН2О→ nС6Н12О6

 

Вуглеводи входять до складу оболонок клітин, виконують опорну функцію, беруть участь у синтезі багатьох речовин, входять до складу нуклеотидів у нуклеїнових кислотах.

Запасаюча                                       

Вуглеводи мають здатність накопичуватися у вигляді крохмалю у рослин і глікогену у тварин.

Захисна                                            

В'язкі слизи, що виділяються різними залозами, багаті на вуглеводи, вони оберігають стінки, порожнистих органів від механічних пошкоджень, проникнення бактерій та вірусів.

Будівельна, або структурна, функція     

вуглеводів полягає в тому, що ці сполуки входять до складу опорних елементів клітин організмів. Як ми вже згадували, хітин є компонентом зовнішнього скелета членистоногих та клітинних стінок деяких грибів і водоростей. Клітинні стінки рослин, які містять целюлозу, захищають вміст клітин і підтримують їхню форму.

  Домашнє завдання. Повторити  §32.  виконати самостійну роботу

Варіант ІІ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді (по 1 балу):

1. Позначте формулу  етилового спирту:


А   С2Н5ОН

Б   НСООН

В   СН3СООН

Г   С17Н35СООН


 

2.  Для виявлення етанової кислоти серед інших речовин, можна скористатися реактивом:


А   спиртовий розчин йоду

Б   лакмус

В   Сu(ОН)2

Г   бромна вода


 

3. Укажіть формулу оцтової кислоти:


А   С2Н4О2

Б   С2Н5ОН

В   СН3ОН

Г   С3Н8О3


 

4. Укажіть ознаку якісної реакції на багатоатомні спирти:


А   утворення білого драглистого осаду

Б   виділення фіолетового газу

В   обезбарвлення розчину

Г   поява яскраво-синього забарвлення розчину


 

 5. Сума коефіцієнтів в рівнянні реакції  взаємодії етанової кислоти з лужним металом  дорівнює


А   4

Б   7

В   6

Г   5


 

6. Виберіть формулу глюкози


А   С6Н12О6

Б   С12Н22О11

В   С3Н8О3

Г   С2Н6О


 

7. Виберіть правильне твердження:

А   глюкоза — біополімер                

Б   макромолекули целюлози мають як лінійну, так і розгалужену структуру

В  целюлоза — основний компонент і будівельний матеріал клітинних стінок рослин і деяких мікроорганізмів

Г   крохмаль — біла волокниста речовина, нерозчинна у воді і не набрякає у ній.

 

8. Послідовність амінокислотних ланок у молекулі білка — це…


А   первинна структура

Б   третинна структура

В   вторинна структура

Г   четвертинна структура


 

9.  Вкажіть спільну ознаку для жирів:


А   надзвичайно низька температура кипіння

Б   рідкий агрегатний стан за нормальних умов

В   нерозчинність у воді

Г   приємний запах


 

Завдання на встановлення відповідності (по 4 бали):

10.  Приведіть у відповідність назви вуглеводів та їх застосування:


Назва вуглеводу

1  глюкоза

2  целюлоза

3  крохмаль

4  сахароза

 

Застосування

А   у медицині для виготовлення капсул для лікарських препаратів

Б   для виробництва тканин і паперу

В   у будівництві для виробництва цементу

Г   у харчовій промисловості як підсолоджував

Д у медицині для підтримки життєдіяльності організму


 

11.  Приведіть у відповідність назви речовин та їхні якісні реакції:


Назва речовини

1  етанова кислота 

2   крохмаль

3   гліцерол

4   глюкоза

 

 

 

 

 

 

 

Якісна реакція та її ознака

А   взаємодія за нормальних умов із купрум (ІІ) гідроксидом з утворенням яскраво-синього розчину

Б   взаємодія за звичайних умов із розчином ферум (ІІІ) хлориду з утворенням фіолетового розчину

В   взаємодія зі спиртовим розчином йоду з утворенням синього забарвлення

Г   взаємодія з лакмусом з утворенням з утворенням червоного розчину

Д   взаємодія за нагрівання з купрум (ІІ) гідроксидом з утворенням жовтого осаду, що змінює колір на червоний



Завдання на встановлення правильної  послідовності (3 бали)

12. Розмістіть рівні структурної організації білка в порядку їх ускладнення:

А  послідовність амінокислотних фрагментів

Б   утворення системи з кількох макромолекул

В   форма поліпептидного ланцюга у просторі

Г тривимірна конфігурація спіралі ланцюга

 

Завдання відкритої форми (по 4 бали)


13. Складіть молекулярну та структурну формули етанової кислоти.

 

14. Складіть  рівняння реакцій:


А   С2Н5ОН +  О2

Б   СН3СООН + Nа →     

В   СН3СООН + К2СО3 →    

Г   СН3СООН + КОН →

15. Обчисліть об’єм водню, який виділиться  внаслідок взаємодії    алюмінію з розчином оцтової кислоти масою 700г з масовою часткою кислоти 10 %.

 

16. Який об’єм (л) водяної пари (н. у.) утвориться внаслідок згоряння метанолу

масою 64 г?

 

Сума

балів

1-2

3-5

6-8

9-12

13-15

16-18

19-21

22-24

25-27

28-30

31-33

34-36

Оцінка

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

Урок № 56                 06.04.2020

Тема уроку: Нітрогеновмісні органічні сполуки

Органічні сполуки, до складу яких входить атом Нітрогену називають нітросполуками. До них належать: аміни, амінокислоти, білки.

Аміни – нітрогеновмісні органічні хімічні сполуки, похідні амоніаку (NH3), в якому атоми гідрогену заміщені однією чи багатьма групами інших атомів – вуглеводневими радикалами.

Загальна формула насичених амінів: CnH2n+1 — NH2  або CnH2n+3N.

Простий представник цього класу — метиламін (CH3 — NH2 ).

    Білки – це біополімери складної будови, макромолекули (протеїни) яких, складаються із залишків амінокислот, сполучених між собою амідним (пептидним) зв'язком.

За складом білки поділяють на:

— протеїни — прості білки, що складаються із залишків амінокислот;

— протеїди — складні білки, що складаються із залишків амінокислот та різних небілкових речовин.

 Амінокислоти  органічні сполуки, в молекулі яких одночасно містяться карбоксильні і аміно групи. Амінокислоти є мономерними одиницями білків, у складі яких залишки амінокислот з'єднані пептидними зв'язками. Більшість білків побудовані із комбінації дев'ятнадцяти «первинних» амінокислот, тобто таких, що містять первинну аміногрупу, і однієї «вторинної» амінокислоти або імінокислоти (містить вторинну аміногрупу) проліну, що кодуються генетичним кодом. Їх називають стандартними або протеїногенними амінокислотами. Крім стандартних в живих організмах зустрічаються інші амінокислоти, які можуть входити до складу білків або виконувати інші функції.

Назви амінокислот походять від назв відповідних карбонових кислот із зазначенням положення аміногрупи. У сполуках, в яких присутні дві різні функціональні групи, їхнє взаємне розташування зазначають грецькими літерами. Так, залежно від того, до якого атома вуглецю приєднана аміногрупа, амінокислоти поділяють на а , b , y. тощо

Деякі найважливіші а-амінокислоти

 

Формула

Назва

Позначення

Н2N - СН2 - СООН

Гліцин

Gly (Глі)

СН3 - СН(NH2)- СООН

Аланін

Ala (Ала)

C6H5CH2 CH (nh2 ) - COOH

Фенілаланін

Phe (Фен)

(CH3) CH - CH(NH2 ) - COOH

Валін

Val (Вал)

(CH3)2CH - CH2 - CH(NH2 ) - COOH

Лейцин

Leu(Лей)

HOCH2 - CH(NH2 ) - COOH

Серин

Ser (Сер)

H2N - CO - CH2 - CH(NH2) - COOH

Аспарагін

Asn (Асн)

 

Якщо в молекулі амінокислоти містяться дві аміногрупи, то в її назві використовується префікс діаміно-, три групи NH2 — триаміно- і т. д.

Наявність двох або трьох карбоксильних груп позначається в назві суфіксом -діова або -тріова кислота:

Найпростіший представник класу амінокислот має формулу H2N - CH2 - COOH — аміноетанова (або амінооцтова) кислота — перший член гомологічного ряду одноосновних насичених амінокислот.

Фізичні властивості амінокилот. Білі кристалічні речовини, добре розчинні у воді, багато які з них мають солодкий смак.

Амінокислоти дуже поширені в природі. Це цеглинки, з яких побудовані всі рослинні й тваринні білки.

2. Хімічні властивості амінооцтової кислоти

Особливості хімічних властивостей зумовлені одночасною наявністю в молекулах двох функціональних груп: основної H2N- і кислотної COOH, тому амінокислоти за хімічними властивостями — амфотерні органічні сполуки.

Як основи амінокислоти взаємодіють із кислотами (реакція приєднання):

 

Важлива властивість амінокислот — здатність взаємодіяти одна з одною завдяки наявності двох функціональних груп.

Міжмолекулярна взаємодія а-амінокислот приводить до утворення пептидів. У результаті взаємодії двох а-амінокислот утворюється дипептид.

Міжмолекулярна реакція за участі трьох α-амінокислот приводить до утворення трипептиду і т. д.

Фрагменти молекул амінокислот, що утворюють пептидний ланцюг, називаються амінокислотними залишками, а зв’язок CO - NH — пептидним зв’язком.

Найважливіші природні полімери — білки — належать до поліпептидів, тобто являють собою продукт поліконденсації а-амінокислот.

3. Одержання амінокислот

• Гідроліз білків.

• Дія амоніаку на галогенозаміщені карбонові кислоти:

ClCH2 - COOH + 2H3N  H2N - CH2 - COOH + NH4Cl

Домашнє завдання опрацювати конспект

 

 

 

 

Урок №57                         08.04.2021

Тема. Білки як біологічні полімери. Денатурація білків

Фізичні властивості білків

Ненароком на кухні вам потратили на одежу білок курячого яйця. Чим можна вивести пляму від яєць?

Давайте дослідним шляхом перевіримо розчинність різних білків у воді.

БЖД перед початком дослідів.

Виконання досліду. Завдання: перевірити розчинність білків яйця та білка волосся. Білок курячого яйця називається альбумін. До складу волосся входить білок кератин. Опустіть дані білки у склянки, долийте води, перемішайте скляною паличною, зробіть висновок про розчинність білків.

Обговорення побаченого. В-к: альбумін у воді розчиняється, кератин  – ні. За розчинністю у воді білки поділяються на дві групи: розчинні і нерозчинні. Деякі білки розчиняються у розчинах солей.

 

 

Розчинні    ←   Розчинність у воді→     Нерозчинні

↓                                                                      ↓

Глобулярні білки                ←     Будова      →              Фібрилярні білки

.

Ферменти.                                ←     Наприклад    →         Мязових тканин.

Антитіла.                                                                                Шкірних покривів.

Гормони.                                                                                Волосся.

Альбуміни, що містяться:                                                    Рогових покривів.

в яєчному жовтку,                                                                 Вовни.

в сироватці крові,                                                                  Піря

в молоці,

в насінні рослин

   Повертаємось до нашого питання: Чим можна вивести пляму від яєць?

Деякі з них, такі, як, наприклад, білок курячого яйця, з водою утворюють колоїдні розчини. Пляму можна вивести водою, а найкраще можна вивести сумішшю гліцерину та нашатирного спирту у співвідношенні 1:4.

     2. В чому  причина утворення піни  на поверхні м’ясних бульйонів, смажених м’ясних і рибних виробів? Який процес відбувається під час варіння та смаження білків? Які ще  фактори  спричиняють аналогічні процеси.

(відповіді учнів). Під час теплової обробки відбувається осадження білка (денатурація).

Денатурація білків (лат.- втрата природних властивостей) пов’язана з глибокими змінами в будові молекули, руйнуванням четвертинної, третинної, і вторинної структур. Це приводить до втрати розчинності та  біологічної активності білка.

Проте на початкових стадіях денатурації за умови припинення дії факторів, що спричиняють цей процес, білок може відновити свій початковий стан. Це явище називається ренатурація (лат. - поновлення природних властивостей). Хімічні опіки шкіри і слизових оболонок також зумовлені денатурацією білків під впливом їдких речовин лугів, кислот. Термічні опіки – це приклади денатурації білків за високої температури.

Які зв'язки руйнуються і в якій послідовності під час денатурації?

З’ясуємо фактори, які викликають денатурацію білка.

Проведення лабораторних досліджень: на ваших столах знаходяться 4 пробірки з розчином білка курячого яйця. Додайте до даних пробірок наступні реактиви: хлоридну кислоту, основу натрій гідроксид, розчин мідного купоросу та спирт щоб виявити чинники денатурації.

Висновок: фактори, що спричиняють денатурацію: концентровані кислоти, луги, спирти, солі важких металів. А які ще фактори спричиняють денатурацію?

Чи спостерігаємо ми у побуті аналогічні процеси. Денатурація має місце під час кулінарної обробки м’яса, риби, яєць. 

 (робота по схемі)

Чинники, які зумовлюють денатурацію білків

Хімічні

Фізичні

·  Концентровані кислоти і луги

·  Сполуки важких металічних елементів

·  Органічні розчинники

·  Отрути рослинного і тваринного походження

·  Сечовина у високих концентраціях

·  Високі температури

·  Ультрафіолетове опромінення

·  Рентгенівське й радіоактивне опромінення

·  Механічний вплив, наприклад, вібрація

Що є спільним   в процесах денатурації та де­струкції, а що – відмінним?

Ви хочете купити собі якусь річ, яка виготовлена з вовни. Як перевірити, чи придбали Ви річ з натуральної вовни? (Відповідь)

Давайте перевіримо це припущення дослідним шляхом.

Відповідь: нитки з натуральної вовни згоряють із запахом паленого пір`я, а синтетичні - плавляться. Білки при нагріванні не плавляться, а темніють і починають розкладатися з появою паленого пір’я. Це є процес денатурації.

Хімічні властивості білків

Питання: Якщо в розчин білка додати індикатор лакмус або метилоранж, який колір буде розчину? Поясніть відповідь.

(нейтральне середовище, білки як і амінокислоти мають нейтральну реакцію, тому що є амфотерними сполуками).

1.                      Гідроліз. За наявності кислот, ферментів білки зазнають гідролізу. В організмі тварин та людини під впливом ферментів (пепсину, трипсину, ерипсину) відбувається  гідроліз білків. В результаті утворюються амінокислоти, які всмоктуються ворсинками кишечнику у кров та використовуються для утворення білків, специфічних для даного організму. Гідроліз відбувається у кілька стадій:

Білок – поліпептиди – дипептиди – амінокислоти. Під час гідролізу молекули води приєднуються за місцем пептидних зав’язків.

2. Кольорові реакції білків

Чи є у бульйоні, звареному з кубиків « Маггі» або м’яса, білки? Як перевірити наявність білка убудь-якому іншому продукті або у сечі? (варіанти відповідей)

Потрібно проробити якісну реакцію на білки?

Яким реактивом виявляють багатоатомні спирти та глюкозу? Тим же реактивом виявляють білки.

Біуретова реакція.

Наливаємо 1 мл розчину білка, доливаємо 1 краплю розчину  купрум(ІІ) сульфату СuSO4. Далі добавляємо розчин калій гідроксиду до утворення розчину фіалкового кольору?

Спостерігали зміну кольору з блакитного  на фіалковий, що вказує на присутність пептидних зв’язків, підтверджує, що це є білок. Біуретова реакція використовується в медицині для виявлення білків.

Ксантопротеїнова кислота

Як довести, що молоко та кисломолочний сир містять білки? Особливістю даних білків є наявність у поліпептидному ланцюгу амінокислот, що містять бензольні ядра? (Відповіді учнів). Яким реактивом виявляють бензен? Потрібно виявити ароматичні амінокислоти, які з нітратною кислотою утворюють нітросполуки жовтого кольору. Давайте спробуємо це зробити.

До розчину білка вносимо  нітратну кислоту. Що спостерігається? Як називається даний процес? Добутий білий осад нагріваємо до появи жовтого забарвлення, після охолодження добавляємо розчин лугу. Яке забарвлення спостерігаємо?

Що буде, якщо концентрована нітратна кислота потрапить на шкіру? (поява жовтої плями, що не змивається водою).

Підсумок до роботи

  Кольорові реакції білків застосовують для виявлення цих сполук поміж інших органічних речовин, вони є якісними реакціями на білки. Біуретова реакція вказує на наявність пептидних зв’язків, а  за допомогою ксантопротеїнової реакції цієї визначають наявність бензольних кілець у структурі білка.

     Білки можуть розкладатися під дією мікроорганізмів. У результаті утворюються не амінокислоти, а аміак, сірководень, фенол та інші речовини з неприємним запахом. Його поява свідчить про те, що відбувається процес розкладу, тобто гниття білка. Неприємний запах мають протухше яйце, зіпсоване м'ясо чи риба.

  Підсумуємо набуті знання і ще раз пригадаємо, що ми дізналися про білки? (учні, відповідаючи, використовують свої записи).

Домашнє завдання.

§33. Дати відповідь на питання: «Як визначити хімічним шляхом, чи свіжі м’ясо або риба? Чому м’ясо, яке псується, замочують у розчині оцтової кислоти? відповіді надсилати за посиланням на початку уроків

 

 

.

13.04.2020                     Урок №58

Тема. Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля

опрацювати параграф 34, переглянути відео зробити відповідні записи.

дати відповіді на тестові завдання

https://naurok.com.ua/test/oksigenovmisni-organichni-spoluki-372608.html

 

 

14.04.2021                      Урок № 59

розвязування задач.

переглянути відео, зробити відповідні записи. повторити параграфи 28-34